może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
NADAWCA SKARGI I WNIOSKU
Na mocy Konstytucji RP skargi i wnioski może złożyć każdy:
- w interesie publicznym,
- własnym,
- innej osoby za jej zgodą.
ADRESAT SKARGI I WNIOSKU
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.
Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków ustalana jest na podstawie przepisów szczególnych lub Kodeksu postepowania administracyjnego.
Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi na:
1)radę gminy jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa;
2)burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - jest wojewoda lub organ wyższego stopnia;
3)burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – jest rada gminy;
4)pracowników urzędu – jest burmistrz.
SPOSOBY WNIESIENIA SKARGI I WNIOSKU
Osobiście:
sekretariat Urzędu Miasta i Gminy Nekla
ul. Dworcowa 10, 62-330 Nekla
Godziny przyjęć:
poniedziałek: 8.00-16.00
wtorek – piątek: 07.00-15.00
Pocztą:
Urząd Miasta i Gminy Nekla
ul. Dworcowa 10
62-330 Nekla
Drogą elektroniczną:
e-mail: nekla@gminanekla.pl
elektroniczna skrzynka podawcza http://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-urzednika/katalog-spraw/sprawy-obywatelskie/ogolne-sprawy-urzedowe/pismo-ogolne-dourzedu/GminaNekla
faks: (+48) 61 438-64-90
Ustnie do protokołu:
Protokół podpisuje osoba zgłaszająca skargę lub wniosek, z podaniem imienia, nazwiska i adresu, oraz przyjmujący zgłoszenie.
Komórką organizacyjną koordynującą przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków jest:
stanowisko ds. organizacyjnych i obsługi klientów
ul. Dworcowa 10, 62-330 Nekla
tel.: (+48) 61 438-60-11
faks: (+48) 61 438-64-90
Godziny przyjęć:
poniedziałek: 8:00-16:00
wtorek – piątek: 07.00-15.00
PRZYJĘCIA W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
- Burmistrz: piątek: 13.00-15.30
Wskazane jest wcześniejsze telefoniczne (pod numerem: (+48) 61 438-60-11), za pośrednictwem poczty elektronicznej: nekla@gminanekla.pl lub osobiste umówienie się na spotkanie.
- Pozostali pracownicy urzędu: codziennie w godzinach pracy urzędu.
ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW
Skarga powinna być załatwiona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W razie niezałatwienia skargi w terminie, należy zawiadomić skarżącego, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (podstawa prawna: art. 36 k.p.a. w związku z art. 237 § 4 k.p.a.).
Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia. Nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona,
- podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno ponadto zawierać:
- uzasadnienie faktyczne i prawne,
- pouczenie o treści art. 239 k.p.a.
Składanie skarg i wniosków regulują następujące przepisy:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23, 868, 996, 1579 i 2138 - Dział VIII Skargi i wnioski (art. 221-259),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5 poz. 46).
OPŁATY
Brak.
Wniesienie skargi, wniosku oraz ich rozpatrywanie zwolnione jest z opłaty skarbowej.