Jak wynika z Ustawy (rozdział 5) o samorządzie gminnym, mieniem komunalnym  jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym pzedsiębiorstw. Nabycie mienia określa art. 44 Ustawy. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa (art. 45).
Ponadto rozdział 5 mówi o zasadach przy składaniu oświadczeń woli o ile statut gminy nie stanowi inaczej.
Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd gminy (art 47).
Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.